Pametni tahograf je inteligentni transportni sustav propisan na međunarodnoj razini čija obveza ugradnje je u svrhu provedbe zakonodavstva Europske unije o vremenima vožnje i odmorima vozača s ciljem poboljšanja sigurnosti u prometu kao i borbe protiv nelojalne konkurencije. Napredne tehnologije koje su dio pametnog tahografa poput satelitskog pozicioniranja, komunikacije kratkog dometa i povezivanja s drugim aplikacijama putem ITS sučelja, automatski će bilježiti svaki prelazak nacionalne granice unutar država EU, ali i svaku promjenu opterećenja po osovinama, odnosno utovar i istovar tereta iz vozila s ciljem efikasnijeg poslovanja te bolje i kvalitetnije kontrole kabotaže koja se obavlja unutar svake pojedine članice EU-a.
Četiri godine nakon stupanja na snagu obveze o ugradnji pametnih tahografa, na snagu stupa obavezna ugradnja 2. generacije istih. Vizualno, promjena je tek u dodatku Bluetooth znaka u desnom kutu iznad ekrana, no bitnije su promjene u samom sustavu, odnosno u dodatnim mogućnostima za vozače poput:
- proširenog kalkulatora za obračun radnih aktivnosti vozača
- poluautomatsko zabilježavanje prelaska granice
- mogućnost zabilježbe utovara, istovara ili istovremene obje radnje
- povezivanje s pametnim uređajima (do 5 istodobno)
Iz odredbi EU paketa mobilnosti i prema Uredbi (EU) 2022/1054 proizlazi obveza za sve prijevoznike u međunarodnom prometu da retroaktivno, na svoja postojeća vozila, ugrade pametne tahografe 2. generacije, a zadani rokovi obvezne ugradnje pametnih tahografa 2. generacije su:
- od 21. kolovoza 2023. godine – SVA vozila koja se prvi puta puštaju u promet moraju biti opremljena pametnim tahografom 2. generacije (postaje homologacijski obvezan bez obzira hoće li se vozila upotrebljavati u međunarodnom ili unutarnjem prometu)
- do 31. prosinca 2024. godine – vozila koja sudjeluju u MEĐUNARODNOM prometu, a do tada su bila opremljena analognim ili digitalnim tahografom, isti moraju zamijeniti u pametni tahograf 2. generacije
- do 20. kolovoza 2025. godine – samo vozila koja sudjeluju u MEĐUNARODNOM prometu, a do tada su bila opremljena pametnim tahografom 1. generacije, isti moraju zamijeniti u pametni tahograf 2. generacije
- do 01. lipnja 2026. godine – teretna vozila koja sudjeluju u MEĐUNARODNOM prometu, a čija je najveća dopuštena masa od 2,5 do 3,5 tona moraju ugraditi pametni tahograf 2. generacije (ova vozila do sada uopće nisu trebala imati tahograf)