- Dodatni kapacitet utovara kao poticaj za nulte emisijske kamione i autobuse
- Jedinstvena EU oznaka za identifikaciju mega kamiona i web portal za identifikaciju cesta koje koriste
- Jača provedba
Zastupnici Europskog parlamenta tvrde da bi nulte emisijske kamione i autobuse mogli produžiti i povećati kako bi se smanjio broj putovanja koje obavljaju i kako bi se olakšao prijelaz na klimatsku tranziciju.
U srijedu su zastupnici Odbora za promet i turizam usvojili svoj stav o reviziji pravila o težini i dimenzijama cestovnog prijevoza – s ciljem postizanja „zelenijeg“ teretnog prijevoza – sa 26 glasova za, 11 protiv i jednim suzdržanim glasom. Predložena revizija pravila mijenja granice težine i dimenzija koje se primjenjuju na kamione i autobuse uključene u međunarodni cestovni prijevoz.
Poticaji za “zelenije” kamione
Zastupnici Europskog parlamenta žele povećati maksimalnu težinu i duljinu kamiona nulte emisije za četiri tone kako bi nadoknadili prostor i težinu potrebnu za ugradnju baterija ili vodikovih ćelija, te osigurali dodatni kapacitet utovara. Ovo ažuriranje, tvrde oni, moglo bi djelovati kao poticaj za industriju prijevoza da pređe na čišća vozila, budući da će dodatni kapacitet utovara učiniti nulte emisijske kamione i autobuse konkurentnijima od njihovih konvencionalnih alternativa. Zastupnici također tvrde da ugradnja tehnologija nulte emisije ne bi trebala ići na štetu dovoljnog prostora u kabini niti smanjiti udobnost vozača.
Mega kamioni: EU oznaka i sigurnost cesta
Pod određenim uvjetima, zemlje EU i dalje mogu dopustiti kretanje mega kamiona, koji su duži i teži od EU ograničenja. U slučaju da članice žele dodati nove ceste na kojima su mega kamioni dopušteni, trebale bi napraviti prethodnu procjenu utjecaja na sigurnost cesta, infrastrukturu, modalnu suradnju i okoliš.
Kako bi poboljšali sigurnost cesta i pomogli korisnicima cesta da identificiraju mega kamione ili druga prevelika vozila, npr. prije pretjecanja, zastupnici Europskog parlamenta predlažu stvaranje EU oznake o duljini takvih vozila. Osim toga, Komisija bi trebala uspostaviti web portal s informacijama o ograničenjima primjenjive težine i duljine u svakoj zemlji EU i o tome koje su ceste namijenjene za mega kamione.
Bolja provedba
Odbor također želi vidjeti jaču provedbu pravila EU, sugerirajući zemljama EU da uspostave automatske kontrolne sustave duž glavnih cesta EU-a kako bi provjerile jesu li kamioni i autobusi u skladu s ograničenjima težine i dimenzija. Zastupnici također žele vidjeti korištenje digitalnih alata za provedbu, poput Intelligent Access Policy, koji bi mogao osigurati da ispravno vozilo s ispravnim teretom, djeluje na ispravnoj cesti i u ispravno vrijeme, kako bi se osigurao minimalan utjecaj na okoliš, infrastrukturu, ljudsko zdravlje i sigurnost.
Izjava
Izvjestiteljica EP-a, Isabel García Muñoz (S&D, ES), rekla je: “Vozila bez emisija moraju postati temelj cestovnog prijevoza ako sektor želi postići svoje ciljeve dekarbonizacije. Nova će pravila stvoriti stvarni poticaji tvrtkama da pređu na kamione bez nulte-emisije i da učine cestovni teretni promet održivijim i sigurnijim. Želimo osigurati da isti teret može biti prevezen manjim brojem vozila, manjim brojem putovanja i smanjenim emisijama. Također predlažemo pojednostavljenje korištenja mega kamiona s procjenom njihovog utjecaja na sigurnost cestovnog prometa, infrastrukturu, modalnu suradnju i okoliš.”
Sljedeći koraci
O ovom nacrtu stajališta zastupnici će sada glasati na nadolazećoj plenarnoj sjednici, vjerojatno u ožujku. Datoteka će biti praćena od strane novog Parlamenta nakon europskih izbora 6.-9. lipnja.
Ovdje možete pratiti najnovije informacije na ovu temu.
Pozadina
Ovaj nacrt zakona dio je paketa prijedloga za „zelenjenje“ teretnog prijevoza u EU.
Kamioni i autobusi su odgovorni za 28% emisija stakleničkih plinova u cestovnom prometu i 34% emisija dušikovog oksida u cestovnom prometu.
Izvor i kontakt:
Gediminas VILKAS, Press Officer
(+32) 2 28 33592 (BXL)
(+32) 470 89 29 21
gediminas.vilkas@europarl.europa.eu